Originální název: To have or to be?
Český název: Mít, nebo být?
Žánr: literatura naučná – ekonomie a obchod
Autor: Erich Fromm
Nakladatelství: Aurora 2001
Počet stran: 242
Stručný obsah knihy:
Kniha, která by neměla ujít žádnému čtenáři, který chce přemýšlet o světě. Cítíme, že se světem není něco v pořádku, i když bychom těžko definovali, v čem to vlastně vězí. Věda odpovídá na řadu otázek, ale je všemocná? Erich Fromm – psycholog, sociolog a filozof světového jména – vidí podobně jako vědci varující před bezuzdným vyčerpáváním přírodních zdrojů úskalí budoucího vývoje. V této knize předkládá analýzu naší orientace na vlastnění majetku – ono „mít“, na touhu po moci, kdy nás druhý člověk zajímá jen potud, pokud od něho můžeme získat jmění, slávu nebo rozkoš. Za tuto lačnost však draze platíme – úzkostí a stresy, morální a psychickou degradací, citovou deprivací, beznadějí. O Erichu Frommovi se psalo, že je apoštolem lidskosti a soucitu, a autor nás o tom přesvědčí v této své nejslavnější knize, která srozumitelně osvětlí mnohé problémy lidské psychiky.
Můj názor:
Na knihu jsem narazila díky jiné knize, ve které byla zmíněna. Rozhodla jsem si knihu půjčit na prázdniny a přečíst si ji, neboť mne zaujala.
I když první vydání vyšlo v roce 1976, řekla bych, že témata v knize jsou stále aktuální. Je pravda, že jsem si musela dávat pauzy mezi čtením a vždy si uspořádat myšlenky. Přesto se kniha četla velmi dobře.
Po pravdě ani nevím, co pořádně napsat, neboť důležité věci říká anotace. Vše, co je v anotaci, najdete v knize. Zamyslíte se i sami nad sebou, nebo alespoň to jsem udělala já a uvědomila si své chyby. Tato kniha vyžaduje od čtenáře aktivní čtení. Je potřeba o každé větě přemýšlet. Ne všechny kapitoly mne zaujaly, ale člověk si tam najde to, co na něj zapůsobí… to, co v něm zůstane.
Úryvek:
Každý, kdo o tom bude přemýšlet, pozná intriky propagandy, metody ničící kritický úsudek, pozná, jak je mysl ukolébána pomocí klišé, jak jsou z lidí vytvořeni zabedněnci, protože se stávají závislými a ztrácejí schopnost věřit svým očím a své soudnosti. Jsou slepí vůči skutečnosti vlivem smyšlenky, které věří.
Str. 56